Bland
SKEF-medlemmarna finner Du våra
nostalgiker och människor som skall
leda den framtida utvecklingen inom
elektronikbranchen. |
Söker
Du en kvalificerad yrkesman i elektronikbranchen,
finner Du dem i SKEF:s medlemsregistret. |
|
|
SKEF,
Sveriges Kommunikation Elektronik Företagareförening,
är en ideell och opolitisk förening
som för närvarande har ca 90 medlemsföretag
spridda över hela Sverige. |
www.skef.se |
På SKEFs hemsidan kan Du tanka ner alla
tidningar som utgivits de tre sista åren. |
|
|
|
|
|
Det
finns många både roliga och tråkiga
minnen att ta fram ur gömmorna, det skulle
vara trevligt om vi kunde fylla några
sidor med personliga minnen från den
tid vi arbetat med Storno. Skriv ner dom och
sänd dom till webbmaster så får
du sedermera läsa dom på vår
lilla sida för minnen. |
|
|
Sten
Gustafsson
Svenska
Storno utvecklade och monterade ett bevakningssystem
för militära förråd som byggde
på datasignalering mellan objekt och en
central, allt givetvis över Storno radio.
Signaleringen var tonfrekvens skift på 600
baud. Jag minns att IC 7400 kostade ca. 35 kronor
styck några år senare kostade kretsen
endast någon krona jag skall berätta
om detta senare.
SJ
som stod i begrepp att projektera ett nytt tåg
order radio system var intresserade av att testa
datasignalering från tåg varför
det bestämdes att några från
SJ radiogrupp tillsammans med Storno skulle göras
en test mellan Jörn och Långträsk
Av någon anledning, jag minns inte varför
åkte jag en dag senare än radiogruppen.
Tåget stannar inte i Långträsk
utan först två timmar senare i Boden.
Jag tyckte det var bortkastad tid att sitta fyra
timmar extra på tåget. Så frågade
jag först Avdelningschefen om man inte kunde
stanna tåget i Långträsk. "Nej
så kan man inte göra", blev svaret.
Samma svar fick jag av både Byrådir.
och byrå ing. Men jag tänkte inte sitta
så länge på tåget och släpa
på alla mina radiostationer och instrument
vid bytet i Boden.
Nåväl, när jag stuvat in mina
grejor i sovvagnskupén sa jag till konduktören
att han skulle säga till på fjärren
i Vännes att jag skulle av och mäta
på banan och att jag ville ha uppehåll
i Långträsk. En halvtimma innan Långträsk
blev jag väckt av konduktören som bad
mig göra mig klar för avstigning.
På plattformen stod mina vänner från
radiogruppen för att vinka när tåget
åkte förbi. Med deras förvåning
blev stor när tåget stannade och jag
som ensam passagerare klev av tåget.
I dag, med den punktlighet som vi kräver
är det väl inte troligt att det går
att stanna tåget lika lätt.
|
|
|
|
|
|
|