Bland
SKEF-medlemmarna finner Du våra
nostalgiker och människor som skall
leda den framtida utvecklingen inom
elektronikbranchen. |
Söker
Du en kvalificerad yrkesman i elektronikbranchen,
finner Du dem i SKEF:s medlemsregistret. |
|
|
SKEF,
Sveriges Kommunikation Elektronik Företagareförening,
är en ideell och opolitisk förening
som för närvarande har ca 90 medlemsföretag
spridda över hela Sverige. |
www.skef.se |
På SKEFs hemsidan kan Du tanka ner alla
tidningar som utgivits de tre sista åren. |
|
|
|
Det
finns många både roliga och tråkiga
minnen att ta fram ur gömmorna, det skulle
vara trevligt om vi kunde fylla några
sidor med personliga minnen från den
tid vi arbetat med Storno. Skriv ner dom och
sänd dom till webbmaster så får
du sedermera läsa dom på vår
lilla sida för minnen. |
|
|
En
dag på Bromma
Någon
nämnde Lars- Erik Freeman på
Rikspolisstyrelsen.
Läs
mer om Lars-Erik Freeman , klicka här
!
Jo, Lars Freeman hade lätt för
att ta i när något inte gick
i hans väg. Som jag skrev på
förra sidan jobbade jag väldigt
mycket med Polisens helikoptrar. Freeman
var chef för den divisionen och var
ut på Bromma och kollade lite då
och då. Han hade tydligen bestämt
sig för att ta helikoptercertifikat
och tillbringade den mesta tiden av sin
arbetsdag på Ostermans Flyg i Bromma.
Ibland drabbades jag av hans vrede när
han tyckte att monteringen drog ut på
tiden. Vid ett tillfälle minns jag
att en kabel behövde klamras och jag
plockade fram verktyg för jobbet. Då
kom en förman och frågade vad
jag var på väg att göra.
Efter 4 timmar hade konstruktörerna
och plåtjobbarna i Ostermans hangar
räknat ut var hålet för
klammern kunde borras, man satt ett märke
med en tuschpenna. Efter ytterligare någon
timme hade plåtgubbarna plockat fram
tryckluftsborren och gjort hålet för
skruven till klammern, nu kunde jag fortsätta
med mitt installationsarbete. Men, den normala
arbetstiden för dagen var slut och
gubbarna på Ostermans skulle gå
hem. Det ville ogärna lämna någon
främmande ensam i hangaren och då
var det bara för mig att plocka ihop
för att återvända nästa
dag och fortsätta att installera.
För att tjäna in lite tid ville
jag jobba över ibland. Bromma är
känd för att vara ett köldhål.
Oftast och på kvällarna fick
hangarportarna stå öppna där
också helikoptern stog på en
vagn, öppna för att man skulle
lufta tankarna på något passagerarflygplan.
Ute kunde det vara 15 -25 grader kallt och
min lödstation blev inte ens ljummen.
Det var bara att plocka ihop och lämna
Bromma för den dagen.
Inget arbete fick göras på helikopter
eller flygplan utan att vara certifierad,
jag blev det så småningom. Allt
material skulle dessutom vara godkänt.
Jag blev hänvisad till ett företag
som hette Aeromaterial i Bromma för
att köpa godkänt material. Komponenterna
hade samma beteckning som i ELFAs katalog
och till en bråkdel av Aeromaterials
priser. Du kan ju gissa var jag köpte
strömbrytarna och övriga detaljer.
Flygradion skulle flyttas in 6 cm för
att få bättre kylning och rattaxlarna
skulle förlängas med lika många
centimeter. ELFA sålde 4 st. 6 mm
rattaxlar i mässing för 15 kronor.
Aeromaterial skulle ha 105 kronor per styck.
Visst kunde monteringen ibland ta lång
tid och visst kunde man ibland bli vred,
men . . . .
Kostnaden för att få polisradion
anpassad i helikoptermiljön stannade
vid 12000 kronor, och då ingick boxar
och allt material, exkl. polisradion, en
ansenlig summa pengar på 60-talet.
Med anledning av den relativt höga
kostnaden skulle Agusta Bell få en
förfrågan av Rikspolisstyrelsen
om polisradioinstallation på nästa
nyleverans av helikopter. Gert Skogsberg
och jag gjorde en sammanställning och
beskrivning av miljön i helikopterkabinen.
Offert lät inte dröja från
Italien. De ville ha 6000 dollar för
uppdraget att installera och bygga in alla
polisradiofunktioner i helikoptern. Dollarn
stog vid den tiden i ett värde av 5-6
kronor om jag inte minns fel.
Roland Waax
|
|
|
|
|
|